Thursday, October 16, 2008

“Зvvд”-ний тайлбар /тайлал биш шvv/

Өчигдрийн миний зvvд та бvхэнд сонирхолтой санагдсан байх гэж найдаж байна. Харин надад бол их эвгvй санагдсан юм. Нээрээ тэр vзмэрчийг татаж байх хооронд уншсан номны нэр "Удам судраа тодорхойлохуй" ч бил vv "Нэр усаар нь тодорхойлохуй" ч бил vv нэг тиймэрхvv байсан санагдаж байгаан. Уул нь тэрэн дээр байсан нэг нэрийг би тэр зvvдийг бичиж байхдаа санаж байсан боловч яг тэр нэр бичдэг хэсэг дээр очоод мартчихсан юм. Нэг их сонин нэр хоёр vенээс бvтсэн /Ганбаяр гэдэг шиг. Тэхдээ Ганбаяр биш л дээ/ тэгээд ард нь хаалтан дотор гадаад орчуулгыг нь биччихсэн байсан санагдаад байгаан. Дашрамд хэлэхэд энэ зvvдийг би өчигдөр өглөө 7.00 – 7.30 хооронд зvvдэлсэн юм. Өглөө босч бие засчаад сэрvvлэг дугарах хvртэл унтах хоорондоо л зvvдэлсэн хэрэг.

Саяхан би Аюурзанын хэдэн номыг дараалуулан уншлаа. Зvvдний тухай, зэргэлдээ ертөнцийн тухай, ер бусын ид шидийн зvйлсийн тухай маш энгийн өгvvлсэн нэг нэгэнгvйгээр нь уншсан ч болохоор тэгсэн мөртөө хоорондоо маш нягт уялдаа бvхий цуврал номууд. Ойрын vед тийм сайхан уншууртай ном хараагvй болохоор их кайфтай уншлаа. Гамнаад удаан уншив. Ер нь их хурдан сvнгэнvvлчихдэг болохоор амьхандаа их л удаан уншихыг хичээлээ.

Тэр номуудыг уншсанаас хойш тэгэв vv яав их сонин сонин зvvд зvvдлээд байдаг боллоо. Бас зvvдээ их манадаг болчихсон. Ер нь зvvд хэрэгтэй юм байна гэсэн бодол далд ухамсарт минь хадгалагдсан бололтой. Зvvд болгоныг маргааш нь санаад байдаг болчихсон гэх vv дээ. Ямар ч байсан мартагдахын vvдэнд хоёр хоноод ордог болчихсон. Зарим нэг онцгой зvvднvvд нь огт мартагдахгvй байгаа юм. Жишээ нь гэвэл доор байгаа зvvд байна.

Харанхуй ангал

/номон дээр гардаг шиг vйл явдалтай болохоор би энэ зvvдийг харанхуй ангал гэж нэрлэсэн юм/

Би явж байна. Оюутны дотуур байр шиг байшингийн коридороор. Янз нь энд хятадууд байдаг бололтой. Миний зорилго бол энэ хятадуудыг эндээс хөөж явуулах. Эндээс гэдэг нь Монгол орноос. Тэгээд би хужаа нар зайл гэж орилоод л коридороор яваад байх юм. Хажуугаар намхан намхан хужаа нар мухрын өрөө рvv явж ороод л байна. Тэд над руу айсан нvдээр хялам хялам харан өнгөрнө. Тэгсэн нэг намхаан хужаа миний баруун гар талаар гараад мухрын өрөө рvv яваад орлоо. Мухрын өрөө миний байгаа газраас 10 гаран метрийн цаана харагдаж байна. Сvvлд орсон хужааг өмнө орсон гарууд нь дагуулаад гараад ирлээ. Над руу заагаад л жон жон гэд олон юм яриад байна. Бодвол энэ мануусыг хөөх гээд байна гэж шургаж байгаа бололтой. Yгийг нь анхааралтай чагнаж дуусаад сvvлийн жунгаа над руу толгой дохин мэндлээд гараараа занга өөрийгөө анхааралтай ажихыг ойлгуулах мэт дохио vзvvлэв. Би ч хэлснийг нь ойлгосноо мэдэгдэж толгойгоо ялимгvй дохив. Нөгөөдөх чинь над руу маш хурдан гvйж байснаа хана руу vсрээд ханан дээр хөндлөнгөөрөө гvйж эхэллээ. Yнэхээр хурдан гvйж байснаа vсрээд таазнаас тийрэлтт авснаа миний хажуугаар сум мэт хурдан нисэв. Хийж байгаа vйлдэл нь итгэмгvй мэт боловч яг хийж байгааг нь харахад vнэхээр хятад ном зохиол кинон дээр хэлдэгчлэн зэвсгийн эрдэмд төгс боловсорсон нэгэн байна даа гэж надад бодогдов. Хажуугаар нисэн өнгөрөхөд нь би дагуулан харахад шалан дээр маш хурдан боловч зөөлөн газардсанаа маш хvчтэй тийрэлт аван буцаж дээшээ vсрээд таазанд нуруугаа наан гараа нягт наан хөлөөрөө хананд тулан тогтож орхилоо. Яг л нялцгай зvйлийг хана таазны зааг руу шидэхэд маш хурдтай явж байгаад огцом наалддаг шиг. Энийг харж байхдаа би Харанхуй ангал номыг уншиж байснаа саналаа.

Зvvдлээчийн тайлбар. Гол дvрийн тагнуул Наидори бол маварусигирид төгс мэргэжсэн нэгэн бөгөөд яваричуудтай халз таарангуутаа яг дээр хийсэнтэй ижил vйлдэл хийн хана таазны өнцөгт гар хөлөөрөө тэвхдэн тогтож заналхийлдэг. Зохиол дээр бол Наидори хоёр хананд хөлөөрөө тулаад нуруугаараа таазанд налдан гараараа тулгуур авч тэвхэддэг. Харин миний зvvдэнд бол нөгөө жунгаа чинь нэг хана руу хоёр хөлөөрөө жийж гараа алдлан тогтсон. Өөрөөр хэлбэл хана налаад гараа алдлан суусан хvнтэй ижил vйлдлийг хийж байсан.

Нөгөөх чинь тэгээд хананаас vсэрч буугаад над руу харан ойлгоо биз, мануустай зууралдаад хэрэггvй шvv гэх маягийн дохио өглөө. Би ч энэ талаар сайн ойлгосон тул юун тэр хужаа нарыг хөөх манатай. Зорилгоо мартаад нөгөө гайхамшигт vзvvлбэрийг дахиж vзмээр санагдав. Дахиж vзэх санаагаа нөгөөхөд дохио зангаа хэрэглэн ойлгуулахад нөгөөх чинь маш уриалгаханаар дахин vзvvллээ. Яг л өмнө нь хийсэн шигээ хажуугаар сум мэт хурдан гvйснээ ханаар дамжин таазан дээгvvр гvйснээ гудмын цаад мухарт хана таазны хооронд тэвхдэн тогтлоо. Энэ удаа харин номон дээр гардаг шиг.

No comments: